zondag 21 februari 2016

Verkennen en oriënteren van de mogelijkheden

In week 2 en 3 van de minor hebben we met onze DOT flink verder gebrainstormd over een mogelijk onderwerp voor de pilotopdracht. Hierbij gebruiken we tools als WhatsApp, E-mail en Google Drive. Onze brainstorm hebben we voorgelegd aan onze begeleidend docent. Het lijkt er nu op dat we een lessenserie gaan ontwikkelen waarbij de zogenoemde 21st century skills centraal staan. Een dergelijke lessenserie heeft ook de potentie om gekoppeld te worden aan de projectopdracht van periode 2 uit de minor. We kunnen dan de eerste periode vooral bezig met de Analyse en Design en in periode 2 verder met Development, Implementation en Evaluation van het ADDIE-model (Gustafson & Branch, 2002).

Thijs heeft contact gehad met een collega op zijn school (het Twents Carmel College) die lessen in Toekomst Gerichte Vaardigheden (TGV) verzorgt. Dit is nog een vrij ‘jong’ vak op school, dat zich nog volop aan het profileren en ontwikkelen is. Het vak TGV wordt altijd in een computerlokaal gegeven en leerlingen werken samen aan een breed scala aan vakoverstijgende en maatschappelijke projecten. Het is veel meer dan alleen maar een beetje ‘computerles’. Momenteel is de vakvertegenwoordiger bezig met het herschrijven van het hele programma voor de onderbouw. Het ontwikkelen van een goed doordachte lessenserie waarbij nadrukkelijk aandacht wordt besteed aan de 21st century skills is dan ook zeer enthousiast onthaalt. Als het lukt, gaan we volgende week om de tafel om te bespreken wat we precies voor elkaar kunnen betekenen.

Tot nu toe kunnen we twee kanten uit met deze lessenserie. We kunnen ervoor kiezen om de 21st century skills te gebruiken als pure content: dus wat zijn 21st century skills, waarom zijn ze belangrijk en hoe kun je eraan werken? Daarnaast kunnen we ervoor kiezen om de 21st century skills te koppelen aan een bepaalde (vak)inhoud. Beide opties hebben raakvlakken met zowel content knowledge, pedagogical knowledge en technological knowledge uit het TPACK model (Mishra & Koehler, 2009). In week 4 hebben we een Skype-afspraak gepland staan om het e.e.a. te concretiseren. Hopelijk weten we dan ook meer over de eisen en mogelijkheden van/bij de opdrachtgever.



Literatuur

  • Huurneman. (2008). Pilot bron ADDIE 1A4. Zwolle. Opgeroepen op Februari 19, 2016, van http://elo.windesheim.nl/CMS/BE/Vrije%20minoren/Leren%20&%20ICT/Opdrachtomschrijvingen/Bronnen%20Pilot/Pilot%20bron%20ADDIE%201%20A4.pdf
  • Mishra, J., & Koehler, P. (2009). What is technological Pedagogical Content Knowlegde? Opgeroepen op September 27, 2015, van http://www.tpack.nl/over-tpack.html



Geen opmerkingen:

Een reactie posten