Beste bloglezers,
Het is alweer een
week geleden sinds onze laatste Blog. De afgelopen week is er weer hard gewerkt
en is er veel gedaan. Als we deze koppelen aan het model van Addie (Verschuren & Doorewaard, 2007) , kun je zien
dat wij ons momenteel in een cyclus bevinden van ontwerpen, ontwikkelen en
evalueren. Wij houden ons steeds bezig met het ontwerpen van het product en
daarna het maken hiervan. Vervolgens overleggen wij via de app of Skype wat
iedereen hiervan vindt, waarna de cyclus van ontwerpen, ontwikkelen en
evalueren opnieuw begint. Op deze manier begint alles langzaam vorm te krijgen.
Uiteindelijk hebben wij ervoor gekozen om de 21 century skills te verwerken in
onze opdracht, waardoor deze niet aangeboden wordt als kennis op zichzelf, maar
geïntegreerd is in het product.
Zoals
je in de vorige blog hebt gelezen is er gekozen om het onderwerp ethiek te
gebruiken. Deze is bruikbaar voor veel diverse doelgroepen en daardoor voor de
diverse soorten docenten binnen onze DOT na de minor te gebruiken. Vandaar dat
er gekozen is om de 21 century skills te integreren en niet te focussen
als kennis op zich. Iedereen is nu lekker bezig met het maken van zijn of haar
onderdeel.
Er
is gekozen om zes lessen te maken, waarin een stuk theorie en een project in
voorkomt die de leerlingen gaan maken. Wij hebben gekozen (in overleg met de
opdrachtgevende school) voor zes lessen omdat de leerlingen dan voldoende tijd
hebben om het project te maken, zonder dat er te veel tijdsdruk ontstaat en/of
er te veel tijd is om het project te maken. Zes lessen bleek een mooi aantal te
zijn. Er is gekozen voor 2 lessen theorie over ethiek. Waarbij leerlingen
spelenderwijs kennis maken met ethiek. De derde les is een combinatie les van
theorie en praktijk. Hierbij word er een introductie gegeven over het project
dat de leerlingen gaan maken en krijgen zij handvatten om te kunnen gebruiken.
De overige lessen zijn besteed aan het maken van de opdracht en het presenteren
hiervan. Door deze indeling denken wij voldoende afwisseling te maken tussen
theorie en praktijk. Hoe de opdracht/project er verder uit komt te zien voor de
leerlingen wordt nog over nagedacht. Ook wordt er nagedacht over het
implementeren van het Addie model bij de opdracht voor de leerlingen.
Tot zover de blog van deze week en tot de volgende!
Literatuur
- Verschuren, P. J. M., & Doorewaard, H. (2007). Het ontwerpen van een onderzoek (4e ed.). Den Haag: Lemma.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten