In week 2 en 3 van de minor hebben we met onze DOT flink
verder gebrainstormd over een mogelijk onderwerp voor de pilotopdracht. Hierbij
gebruiken we tools als WhatsApp, E-mail en Google Drive. Onze brainstorm hebben
we voorgelegd aan onze begeleidend docent. Het lijkt er nu op dat we een
lessenserie gaan ontwikkelen waarbij de zogenoemde 21st century skills centraal staan. Een dergelijke lessenserie
heeft ook de potentie om gekoppeld te worden aan de projectopdracht van periode
2 uit de minor. We kunnen dan de eerste periode vooral bezig met de Analyse en
Design en in periode 2 verder met Development, Implementation en Evaluation van
het ADDIE-model (Gustafson & Branch, 2002).
Thijs heeft contact gehad met een collega op zijn school
(het Twents Carmel College) die lessen in Toekomst Gerichte Vaardigheden (TGV)
verzorgt. Dit is nog een vrij ‘jong’ vak op school, dat zich nog volop aan het
profileren en ontwikkelen is. Het vak TGV wordt altijd in een computerlokaal
gegeven en leerlingen werken samen aan een breed scala aan vakoverstijgende en
maatschappelijke projecten. Het is veel meer dan alleen maar een beetje ‘computerles’.
Momenteel is de vakvertegenwoordiger bezig met het herschrijven van het hele
programma voor de onderbouw. Het ontwikkelen van een goed doordachte lessenserie
waarbij nadrukkelijk aandacht wordt besteed aan de 21st century skills is dan ook zeer enthousiast onthaalt. Als het
lukt, gaan we volgende week om de tafel om te bespreken wat we precies voor
elkaar kunnen betekenen.
Tot nu toe kunnen we twee kanten uit met deze lessenserie.
We kunnen ervoor kiezen om de 21st
century skills te gebruiken als pure content: dus wat zijn 21st
century skills, waarom zijn ze belangrijk en hoe kun je eraan werken? Daarnaast
kunnen we ervoor kiezen om de 21st
century skills te koppelen aan een bepaalde (vak)inhoud. Beide opties
hebben raakvlakken met zowel content knowledge, pedagogical knowledge en
technological knowledge uit het TPACK model (Mishra & Koehler, 2009) . In week 4 hebben we
een Skype-afspraak gepland staan om het e.e.a. te concretiseren. Hopelijk weten
we dan ook meer over de eisen en mogelijkheden van/bij de opdrachtgever.
- Huurneman. (2008). Pilot bron ADDIE 1A4. Zwolle. Opgeroepen op Februari 19, 2016, van http://elo.windesheim.nl/CMS/BE/Vrije%20minoren/Leren%20&%20ICT/Opdrachtomschrijvingen/Bronnen%20Pilot/Pilot%20bron%20ADDIE%201%20A4.pdf
- Mishra, J., & Koehler, P. (2009). What is technological Pedagogical Content Knowlegde? Opgeroepen op September 27, 2015, van http://www.tpack.nl/over-tpack.html
Geen opmerkingen:
Een reactie posten