dinsdag 22 maart 2016

De Cyclus

Beste bloglezers,

Het is alweer een week geleden sinds onze laatste Blog. De afgelopen week is er weer hard gewerkt en is er veel gedaan. Als we deze  koppelen aan het model van Addie (Verschuren & Doorewaard, 2007), kun je zien dat wij ons momenteel in een cyclus bevinden van ontwerpen, ontwikkelen en evalueren. Wij houden ons steeds bezig met het ontwerpen van het product en daarna het maken hiervan. Vervolgens overleggen wij via de app of Skype wat iedereen hiervan vindt, waarna de cyclus van ontwerpen, ontwikkelen en evalueren opnieuw begint. Op deze manier begint alles langzaam vorm te krijgen. Uiteindelijk hebben wij ervoor gekozen om de 21 century skills te verwerken in onze opdracht, waardoor deze niet aangeboden wordt als kennis op zichzelf, maar geïntegreerd is in het product.
Zoals je in de vorige blog hebt gelezen is er gekozen om het onderwerp ethiek te gebruiken. Deze is bruikbaar voor veel diverse doelgroepen en daardoor voor de diverse soorten docenten binnen onze DOT na de minor te gebruiken. Vandaar dat er gekozen is om de 21 century skills te integreren en niet  te focussen als kennis op zich. Iedereen is nu lekker bezig met het maken van zijn of haar onderdeel.
Er is gekozen om zes lessen te maken, waarin een stuk theorie en een project in voorkomt die de leerlingen gaan maken. Wij hebben gekozen (in overleg met de opdrachtgevende school) voor zes lessen omdat de leerlingen dan voldoende tijd hebben om het project te maken, zonder dat er te veel tijdsdruk ontstaat en/of er te veel tijd is om het project te maken. Zes lessen bleek een mooi aantal te zijn. Er is gekozen voor 2 lessen theorie over ethiek. Waarbij leerlingen spelenderwijs kennis maken met ethiek. De derde les is een combinatie les van theorie en praktijk. Hierbij word er een introductie gegeven over het project dat de leerlingen gaan maken en krijgen zij handvatten om te kunnen gebruiken. De overige lessen zijn besteed aan het maken van de opdracht en het presenteren hiervan. Door deze indeling denken wij voldoende afwisseling te maken tussen theorie en praktijk. Hoe de opdracht/project er verder uit komt te zien voor de leerlingen wordt nog over nagedacht. Ook wordt er nagedacht over het implementeren van het Addie model bij de opdracht voor de leerlingen.

Tot zover de blog van deze week en tot de volgende!


Literatuur
  • Verschuren, P. J. M., & Doorewaard, H. (2007). Het ontwerpen van een onderzoek (4e ed.). Den Haag: Lemma.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten