woensdag 6 april 2016

De afronding van een mooi resultaat!


Het is gelukt! We zijn er in geslaagd om met z’n allen een mooie lessenserie neer te zetten waarin de 21st century skills zijn geïntegreerd in het overkoepelende onderwerp ethiek. 21st century skills zijn de skills die benodigd zijn om te overleven in de complexe en verbonden wereld waarin wij leven (Trilling & Fadel, 2009). Hierbij horen skills die focussen op creatief, kritisch en probleemoplossend denken, communiceren & samenwerken, maar ook informatievaardigheden, mediawijsheid en ICT-basisvaardigheden. Wij denken dat het ons gelukt is om deze skills in onze lessenserie te verwerken. Dat wil niet zeggen dat de leerlingen na het afronden van deze lessenserie hier ineens superhandig in zijn geworden, maar het kan bijdragen aan de ontwikkeling hiervan.  Door de skills te integreren in het onderwerp ethiek helpen we bovendien mee aan de identiteitsontwikkeling van leerlingen. De adolescentiefase waarin de leerlingen van onze doelgroep zich in bevinden, speelt immers een hele belangrijke rol bij de ontwikkeling van de eigen persoonlijkheid (van der Wal & Wilde, 2011). Leerlingen gaan nadenken over (actuele) ethische onderwerpen en hier een eigen mening over vormen. Ook dit sluit naadloos aan bij 21e-eeuws educatie. Deze omvat kennis namelijk kennis van traditionele onderwerpen, maar beklemtoond ook actuele thema’s (Trilling & Fadel, 2009).

Tijdens het schrijven van onze blogs is zichtbaar dat wij al veel aandacht besteedt hebben aan het uiteindelijke product dat wij voor de projectopdracht in periode 2 van de minor willen gaan implementeren en evalueren. Achteraf gezien hebben we hierbij misschien te weinig stil gestaan bij het groepsproces binnen onze DOT. Daar was deze pilotopdracht immers het meest voor bedoeld. Dit besef kwam eigenlijk pas laat, maar dat zien wij niet perse als iets ‘slechts’. Wij denken namelijk dat dit een teken is dat wij als DOT hebben laten zien dat wij zelf óók beschikken over een goede basis aan 21-st century skills! Na de bekende forming, storming en normingsfase in een groepsvormingsproces, begaven wij ons ergens halverwege periode 1 dan ook naar de performingsfase (Geerts & Van Kralingen, 2012). Hierin hebben we goed gebruik gemaakt van ieders kwaliteiten. Hieronder zullen we toch per groepslid nog even diens ervaringen beschrijven binnen het groepsproces, te beginnen met die van mij:

Thijs
De eerste 4,5 weken heb ik mij echt wel zorgen gemaakt of het met deze groep wel goed ging komen. We bleven heel lang hangen in de brainstormfase van deze opdracht en we hadden op sommigen gebieden duidelijk verschillende opvattingen en inzichten. Door toch veel met elkaar contact te blijven houden, veel te bespreken en elkaar proberen te overtuigen lukt het uiteindelijk toch om één lijn te vinden. Ik heb zelf het gevoel dat ik steeds de aanjager en controller van de groep ben geweest en dat ik met die energie de trein aan het rijden heb gekregen. Ik heb deze rol ook min of meer naar mij toe getrokken omdat het project uiteindelijk op mijn school uitgevoerd gaat worden. Daarnaast ben ik ook zeer gedreven om deze zomer af te studeren en wil daarom ook de vaart erin houden. Toen de grote lijnen eenmaal waren uitgezet, heb ik me wat meer teruggetrokken en heeft iedereen zijn aandeel geleverd. Mischa heeft me verrast met zijn creativiteit en enthousiasme. We hebben twee hele verschillende persoonlijkheden, maar ik ben toch onder de indruk van zijn lessen die hij heeft ontwikkeld. We hebben afgesproken dat hij deze ook zelf als gastdocent bij mij op school komt geven. Ik ben benieuwd of ik daar ook nog weer van kan leren. Mike is een hele prettige kracht in de groep. Het is prettig met hem praten, hij kan dingen goed verwoorden, overziet het geheel en geeft altijd precies dat beetje extra ondersteuning dat nodig is om weer een stap verder te komen. Ik realiseer me dat het voor Nathanja als kleuterjuf niet altijd makkelijk is geweest om zich te verplaatsen in onze wereld. Ze was een beetje de stille kracht in ons groepje, maar wel één die goede stukjes tekst kon schrijven, erg goed feedback kon geven en soms verraste met haar goede ideeën.

Nathanja
Ik heb regelmatig de vraag te horen gekregen vanuit mijn DOT groep, waarom ik ook al weer deze minor deed? Dat zegt denk ik wel genoeg over mijn affiniteit  met ICT, ik zie de voordelen binnen het onderwijs heus wel hoor. Dat neemt niet weg dat ik serieus aan de slag wil. Eerst de kat uit de boom kijken, wat wordt er precies van me verwacht en kan ik dit wel? Blijkt dat ik in een fanatiek groepje zit, allemaal werkzaam binnen een totaal andere doelgroep dan ik. Toch kan ik een hoop ervaring die ik bij de kleuters heb opgedaan, spiegelen aan het onderwijs voor het oudere kind.
De samenwerking loopt gesmeerd. Ik heb geen leidende rol, maar volg graag als eerste. Ik heb duidelijk mijn eigen ideeën en probeer deze te reflecteren aan de mening van de ander. In discussies houd ik mij op de achtergrond totdat mijn mening gevraagd wordt. Ik heb dan de tijd gehad te bedenken hoe ik kan onderhandelen. Het vormgeven van het product als geheel is Thijs de sterkste. Mischa is mega enthousiast en zet hoog in. Dit werkt hij uit in twee prachtig opgebouwde lessen. Mike en ik zijn van het aanvullen en  het geven van gerichte feedback, dit werkt prima als reflectie op het eindproduct. In overleg zijn de doelen opgesteld en werken we, per week, tijdens skype gesprekken een to do lijst uit op Google drive. Hierin dragen we allemaal ons deel bij, eigenlijk als gelijke.

Mike
Voor de minor leren en ICT heb ik mij aangesloten bij de DOT van  Thijs, Mischa en Nathanja. De samenwerking binnen deze groep heb ik als fijn ervaren. Iedereen in het groepje had een goede inzet en probeerde elkaar te helpen. Dat  maakte de samenwerking voor mij fijn. Iedereen probeerde zoveel mogelijk te overleggen en er was een duidelijke taakverdeling. Verder waren er voor mijn gevoel genoeg overleg momenten en hebben wij er samen een mooi product van gemaakt.

Mischa

<volgt>


Literatuur:
  • Geerts, W., & Van Kralingen, R. (2012). Handboek voor leraren. Bussum: Coutinho.
  • Trilling, B., & Fadel, C. (2009). 21st century skills learning for life in our times. San Francisco: Jossey-Bass.
  • van der Wal, J., & Wilde, J. (2011). Identiteitsontwikkeling en leerlingbegeleiding. Bussum: Coutinho.


3 opmerkingen:

  1. Beste DOT,

    Een betekenisvol geschreven inkijkje in jullie product én proces. Nadrukkelijk zoeken jullie hierin de betekenis van bronnen en brengen gedrag of situaties in verband met jullie eigen handelen en van jullie teamleden (Mike houdt het vooralsnog 'top secret';-)). Ik hoop dat jullie in de 2e fase van de minor hetgeen jullie nu uitgewerkt hebben, mogen uitvoeren en de kritische aanscherpen van jullie doelgroep en betrokkenen mogen en kunnen verwerken.

    Hartelijke groet,
    Rina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tip literatuur: http://archief.kennisnet.nl/onderzoek/alle-onderzoeken/didactische-ict-bekwaamheid-nader-bekeken/
    Joke Voogt (en anderen), 2015, over essentieel en niet-essentieel ICT gebruik. Wat is het(niet) en hoe redeneren docenten hierover?

    BeantwoordenVerwijderen